تبلیغات
اختلالات یادگیری و رفتاری کودکان - انگیزش کودکان در مدرسه
اختلالات یادگیری و رفتاری کودکان
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دانش آموخته دانشگاه تهران - مربی و مشاوردر حوزه کودکان دارای اختلالات یادگیری و رفتاری

مدیر وبلاگ :سعدی عبدالملکی

                                

انگیزش کودکان در مدرسه

روزهای آغازین سال اول کودکان را می بینیم که چه مشتاقانه منتظر آموختن ، خواندن و نوشتن هستند و چه می بالند به آن چه پیش رو دارند . اما چه اتفاقی می افتد که پس از مدتی در کلاس اول با شکایت های مکرر از والدین و معلمینی روبه رو می شویم که از درس نخواندن و انجام ندادن تکالیف دانش آموزان و فرزندانشان می نالند ؟ پاسخ به این سئوال در گرو توجه به دو عنصر مهم است (1) انگیزه های یادگیری چه هستند ؟ ، (2) و چطور می توان دانش آموزان را در دبستان خوش انگیزه کرد ؟ نوشتار حاضر به دنبال پاسخگویی به این دو سئوال است .
مقدمه

امروزه متخصصین حوزه یادگیری پی برده اند که علل یادگیری مطالب جدید در چند چیز خلاصه می شود : خشنود سازی بزرگسالان ، رقابت ، رسیـدن به پاداش ها و اجتناب از تنبیه ها ، کنجکاوی ، نیـاز به رشد شایستگی ، نیاز به دست یـابی به خـود مختاری و درونی سازی ارزش های والدین از جمله علل یا انگیزه های دانش آموزان برای یادگیری است . از انگیزه های مذکور چهار علت اول بیرونی و مابقی درونی هستند . متخصصین معتقدند انگیزه های درونی برای آموختن بهتر نوع انگیزه ها هستند زیرا چهار علت اول ممکن است همواره در دسترس نباشند . اما در سال های دبستان همراه شدن بازیگوشی -های دوران کودکی ، عدم پختگی بچه ها ، و اجتماعی نشدن آن ها مانع می شود تا آن ها بتوانند انگیزش درونی برای یادگیری را به سوی تکالیف مدرسه هدایت کنند از سوی دیگر ممکن است نیاز به شایستگی ، کنجکاوی و خودمختاری که انگیزه های درونی برای یادگیری هستند را در حیطه های جذاب تر پاسخ دهند مانند بازی های کامپیوتری . تقریباً در ساخت این گونه بازی ها هر سه نوع انگیزش درونی رعایت می شود . از این رو یکی از عناصر مهم در ایجاد انگیزه در دبستان ، شیوه های ایجاد انگیزه از طریق بیرونی است . به این ترتیب نقش مدرسه و والدین نسبت به کودکان چندین برابر و حتی بعضاً غالب می شود . و از بین این دو نقش مدرسه باز هم پررنگ تر است زیرا عمده فرآیند یادگیری در مدرسه رخ می دهد . به این ترتیب لازم است اداره کنندگان مدارس و معلمین با شیوه های صحیح ایجاد انگیزه در دبستان آشنا باشند و بتوانند از آنها عملاً بهره ببرند
.


نکات ظریف و مؤثر در ایجاد انگیزه در دبستان
برای ایجاد انگیزه در دبستان بهترین روش پاداش ها و تحسین ها هستند . اما متأسفانه به دلیل عدم آشنایی معلمان با روش مناسب استفاده از این روش ها و استفاده تصادفی از این گونه شیوه های ایجاد انگیزش ممکن است این روش ها پس از مدتی کارایی خود را از دست بدهند از همین رو استفاده از این شیوه ها در گرو رعایت نکات زیر است :
*
تکالیف به دقت ارائه شوند
.
تکالیف به دقت نظارت شوند
.
*
نداشتن تکالیف ثبت شود
.
*
معلم به یک سیستم صحیح پاداش و تحسین مجهز باشد
.
*
پاداش ها در ازای رفتار مورد نظر ارائه شوند
.
*
معلم و اداره کنندگان مدارس به خاطر داشته باشند در سنین دبستان تحسین و پاداش دانش آموز کم آموز یا کم کار می تواند بسیار مؤثر باشد . این بدین معناست که تشویق چنین دانش آموزانی می تواند آنها را به جلو حرکت دهد
.
*
پاداش ها و تحسین ها می تواند سلسله مراتب داشته باشد و با سخت شدن تکالیف تنظیم شود
.
*
معلم علاوه بر ارائه پاداش باید به دانش آموزان بازخورد متناسب با پیشرفتش نیز ارائه کند ( مثلاً بگوید : امروز دیدم می توانی ضرب دو رقمی را بهتر انجام بدهی ) این بازخورد برای دانش آموز علت دریافت پاداش را روشن تر می سازد
.
از بین آنچه بدان اشاره شد نظارت بر تکالیف در مدرسه مهم ترین عامل در ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان است . بدون شک نظارت هر چه دقیق تر باشد دانش آموزان در انجام تکالیف دقت بیشتری خواهند داشت . این نظارت می تواند از خیلی سطحی تا خیلی دقیق بسته به فرصت معلم تغییر کند . نظارت سطحی زمانی رخ می دهد که معلم از دانش آموزان می خواهد تا تکالیف شان را روی میز بگذارند و او تکالیف را خط می زند و نظارت دقیق زمانی است که معلم تکالیف را صحیح می کند و برای دانش آموز و خانواده نیز توصیه هایی را یادداشت می نماید
.
با تمام آنچه گفته شد معلمان دبستان باز هم می توانند از شیوه های ایجاد انگیزه ی درونی نیز بهره ببرند . مثلاً با بازخورد صحیح از میزان پیشرفت دانش آموز نسبت به گذشته احساس شایستگی در وی ایجاد نمایند یا- با شیوه های خلاقانه ارائه درس ، دانش آموزان را کنجکاو کنند . – از طریق دادن حق انتخاب در انجام بعضی تکالیف به خود مختاری آنان پاسخ دهند . مثلاً می توانند به دانش آموز منضبط اجازه دهند تا گاهی خودش املایش را تصحیح کند . این کار علاوه بر پاسخگویی به نیاز خودمختاری که یک نیاز زیستی است می تواند نوعی پاداش بیرونی نیز محسوب گردد
.
نتیجه گیری

شکی نیست که همه می دانند سال های دبستان می تواند در موفقیت و شکست تحصیلی دانش آموزان در آینده تأثیر به سزایی داشته باشد . از این رو ایجاد انگیزه یادگیری به عنوان موتور محرکه می تواند یکی از مهم ترین وظایف مدیران و معلمان در مدرسه باشد . قطعاً بی توجهی به این مهم باعث هدر رفتن تلاش های اولیای خانه و مدرسه می شود . از این رو به نظر می رسد محبث ایجاد انگیزه نیاز به اموزش های مکرر دارد . یکی از بهترین روش ها آموزش های ضمن خدمت خواهد بود
.

منابع
:
استیپک ، دی (1385) ، انگیزش برای یادگیری ، ترجمه حسن زاده ، رمضان و عموئی ، نرجس ، مشهد : انتشارات دنیای پژوهش

                                                           http://hakeime-school.loxblog.com





نوع مطلب : مشاوره و روانشناسی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 1389/12/15
پنجشنبه 1396/06/16 02:35 ق.ظ
Wonderful goods from you, man. I've understand your stuff previous
to and you're just extremely wonderful. I actually like what you have acquired here, certainly
like what you are saying and the way in which you say it.
You make it enjoyable and you still take care of to keep it wise.

I can't wait to read much more from you. This is really a
tremendous website.
دوشنبه 1396/05/16 02:50 ق.ظ
Howdy! This is my first visit to your blog! We are a group of volunteers and starting a new
project in a community in the same niche. Your blog provided us useful information to work on. You have done
a marvellous job!
جمعه 1396/05/13 09:34 ب.ظ
Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it.
Look advanced to far added agreeable from you! However, how can we
communicate?
دوشنبه 1396/02/25 02:20 ب.ظ
Touche. Sound arguments. Keep up the amazing spirit.
پنجشنبه 1396/02/21 02:59 ب.ظ
Thanks for your personal marvelous posting! I quite enjoyed reading it, you might be a great author.
I will ensure that I bookmark your blog and will eventually come back down the road.
I want to encourage continue your great posts, have a nice morning!
دوشنبه 1389/12/23 01:08 ب.ظ
در زمینه بیماری اتیسم اطلاع رسانی می کنیم
در صورت تمایل به تباد لینك لطفا مارا مطلع نمایید
از لطف شما سپاسگذاریم
امین فرهادی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی