اختلالات یادگیری و رفتاری کودکان
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دانش آموخته دانشگاه تهران - مربی و مشاوردر حوزه کودکان دارای اختلالات یادگیری و رفتاری

مدیر وبلاگ :سعدی عبدالملکی

 تمرینات تقویت حافظه دیداری

دفترچه ای شامل تصاویر مختلف تهیه می کنیم که در صفحا ت آن از دو تصویر تا هشت تصویر موجود باشد.به عبارتی دو صفحه اول دو شامل دو تصویر و بعد از آن صفحات را به دسته های چهارتایی تقسیم کرده که هر چهار صفحه به تعداد برابری تصویر داشته باشد.مثلا چهار صفحه ی اول شامل سه تصویر متفاوت، چهار صفحه ی دوم شامل چهارتصویر متفاوت و به همین نحو تا هشت تصویر ادامه می دهیم. چون کودکان تا 2+5کاراکتر را می توانند در حافظه نگه دارند ما تا هشت تصویر در نظر می گیریم.(بر اساس تجربیات بیشتر کودکان LD در صورت تمرین می توانند پنج تا شش تصویر را به حافظه بسپارند)از دو تصویر شروع کرده صفحه مورد نظر را به مدت ده ثانیه مقابل چشمان کودک گرفته از او می خواهیم به دقت به تصاویر نگاه کند.سپس دفترچه را بسته پس از سه الی پنج ثانیه از کودک می خواهیم تصاویری را که دیده است به ترتیب بگوید.زمانی که مطمئن شدیم تعداد مشخصی را به خوبی به حافظه می سپارد،صفحات با تعداد بیشتر تصاویر را امتحان می کنیم .

تمرین  فوق را با اعداد،حروف،کلمات و اشیاء نیز می توان انجام داد.که در این بین تمرین با کارت کلمات بسیار مفید می باشد.بهتر است کلمات مهم هر درس که کودک خوانده است را انتخاب کنیم

یک کارت تصویری که شامل تصاویر مختلف و متعددی ،مانند تصاویر انسان،حیوانات و اشیا باشد را به مدت چند ثانیه به کودک نشان داده تا به آن نگاه کند.سپس کارت را برداشته و از سولاتی در مورد محتوای تصویر می پرسم.مثلا چند نفر در تصویر بودند؟کدام یک بلند تر بود؟درخت کدام سمت بود؟و ...با تمرین و تکرار این تمرین و تمرینات مشابه حافظه کودک تقویت می شود     

حافظه شنیداری
تمرینهای زیربرای تقویت حافظه شنیداری بسیارمفید می باشد:
۱- سه کلمه برای کودک بیان کنیدوازوی بخواهید پس ازاینکه هرسه کلمه راگفتید،آنها رابازگوکند.سپس چهار کلمه وبه همین ترتیب پیش برویدتامطابق رشد سنی وطبیعی خویش ازحافظه شنوایی برخوردار شود.
۲- یک جمله برای کودک بگو.یید واز او بخواهیدآن راتکرار کند.سپس دو جمله بگویید تا آنها را تکرار کندوبه همین ترتیب پیش برویدتاتوانایی وی به حد هنجار وطبیعی برسد.
۳- تمرینات ۱و۲ راانجام دهید،امااین بار دانش آموز ترتیب گفتن کلمات راهم حتما رعایت کند.دراین صورت توانایی توالی شنوایی اونیز تقویت خواهد شد.همچنین به جای کلمات از اعداد نیز می توان استفاده کرد و هر عدد را به فاصله یک ثانیه پس از قبلی بیان کنید.
۴- چند دانش آموز راکنار هم بنشانیدواز آنها بخواهید این بازی راترتیب دهند.نفراول یک کلمه بگوید،نفردوم همان کلمه را تکراروکلمه دیگری که مناسب است به آن اضافه کند،نفرسوم دوکلمه قبلی رابگویدوکلمه دیگری راکه مناسب است به آن اضافه کندوبه همین ترتیب پیش رود.
به عنوان مثال نفراول: من،نفردوم: من در،نفرسوم :من درحیاط….
۵-همان بازی راترتیب دهیداما این باربه جای استفاده ازیک کلمه ،دانش آموزان ازیک جمله استفاده کنند.
به عنوان مثال نفراول:من درحیاط مدرسه بازی کردم. نفردوم:من درحیاط مدرسه بازی کردم وبعد به کلاس رفتم. نفر سوم:…..
۶- به کودک چند دستور بدهید واز وی بخواهید آن دستورات را به ترتیب اجرا کند.این تمرین علاوه برحافظه شنوایی،توانایی(حرکتی-شنوایی) ونیز(توالی شنیداری )رابا هم تقویت می کند.
۷-یک کلمه بیان کنید وپس از ۳۰ثانیه ازاوبخواهید آن راتکرارکند. درتمرینهای بعدپس ازگذشت چند ثانیه ازاوبخواهیدکه نام شئ مخفی شده رابگوید.این تمرین را آنقدر ادامه دهید تابتواند درحدود ۳۰ ثانیه شئ رادرحافظه کوتاه مدت خویش نگه دارد.
۸-ابتدا برای او قصه های بسیار کوتاه بگوییدسپس داستانهای بلندتر بگوییدوبعدازاوبخواهید قصه های شما راتقلید کند وسرانجام خودش قصه بسازد.
۹-ازاوبخواهید اشیای پیرامونش را نشان داده ونام ببرد.
۱۰-کودک رایاری دهید تاتعدادی عدد یا لغات ساده را به خاطر بسپارد.
۱۱-یادگیری لالایی ها،اشعار،مثل ها،…..
۱۲-به کودکان دستورالعملهایی بدهید که قبل از اجرا آن را باخودتکرارکنند.
۱۳-تعدادی حروف بی معنا رابرای کودکان تکرار نمایید تاآن رابه حافظه خودبسپارند.مثل حروف بابابابا ،ساساساسا،نانانانا…
۱۴-کودکانت راتشویق کنید که با چشمان بسته به مترادفهای شنوایی گوش دهند،مثل بادوشاد
۱۵-دستورالعملهایی که شامل مراحل متعدد است به کودکان عرضه نمایید.
۱۶-کودکان راتشویق کنید که شماره تلفن بعضی ازموسسات خدماتی،مثل آتش نشانی وساعت گویا رایاد بگیرندوبه خاطر بسپارند.
۱۷-تعدادی ازکلمات را برای کودکان با آهنگی خاص بخوانیدوازآنها بخواهید هرکلمه شنیده شده رابگویند.
۱۸-ازدستورالعملهای شفاهی استفاده بکنید،به این ترتیب که پرتقالها راروی میز بگذار،سیب هارازیر میزبگذارومکعب های زرد را بالای میز بگذار.





نوع مطلب : اختلالات یادگیری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 1389/10/19
سه شنبه 1393/10/2 01:03 ب.ظ
با عرض سلام و ادب
از مطالب خوبتان استفاده کردم در صورت امکان در مورد تحصیلات و سوابق و احتمالا نام کتاب هایتان بیش تر بنویسید . با سپاس فراوان و آرزوی توفیق روز افزون





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic