تبلیغات
اختلالات یادگیری و رفتاری کودکان - درمان و بهبود اختلال خواندن و اختلال دیکته نویسی
اختلالات یادگیری و رفتاری کودکان
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دانش آموخته دانشگاه تهران - مربی و مشاوردر حوزه کودکان دارای اختلالات یادگیری و رفتاری

مدیر وبلاگ :سعدی عبدالملکی

 

چند روش درمان و بهبود اختلال خواندن و اختلال دیکته نویسی

در توضیحات قبلی درباره کودکان دارای اختلال یادگیری مشکلات این کودکان ضعف در فرایند های روانی پایه عنوان شد.اکثر کودکانی که دارای اختلال خواندن و دیکته می باشند معمولا در مهارت های مربوط به دقت دیداری و شنیداری ،حافظه دیداری و شنیداری ،تمیز دیداری،توالی دیداری و شنیداری ،حساسیت شنیداری،ادراک فضایی مشکل دارند.البته موارد دیگری نیز وجود دارد که فراوانی کمتری دارند،اما نکته مهم این است که نوع این مشکلات و شدت آن در هر کودکی متمایز از دیگری می باشد که در پس از مرحله تشخیص برای مربی و درمانگر مشخص می شود.موارد فوق بیشتر بر اساس تجربه ی کاری در مرکز اختلالات یادگیری بدست آمده است و ممکن است کارشناسان این رشته موارد بیشتر و یا متفاوت تری عنوان نمایند

1- تمرینات تقویت دقت دیداری:

الف)تشخیص تفاوت بین دو تصویر مشابه که چندین اختلاف جزیی با هم دارند.

ب)مربی تصویری که شامل چندین شیی باشد(مانند شهر بازی،کلاس،فروشگاه)را به کودک نشان داده سپس تصویر را مخفی کرده و در مورد اشیاء ویا افراد موجود در تصویر از کودک می پرسد.این تمرین جهت تقویت حافظه دیداری نیز مفید می باشد.

ج) متنی را از کتاب درسی انتخاب کرده و با اشتباهات جزیی می نویسیم(مثل اضافه یا کم کردن دندانه،سرکش،نقطه ،نوشتن حروف هم صدا با شکلی دیگر،انداختن حروف،جابجا کردن حروف در کلمه و ... البته سعی شود این تغیرات به نحوی باشد که کودک با دیدن هر کلمه آنرا تشخیص دهد)سپس از کودک می خواهیم که متن را بخواند و اشتباهات آنرا تصحیح نماید.

د)جدا کردن دو مخلوط با دانه های ریز مانند:مخلوط برنج ،گندم،عدس و ... .

2- تمرینات تقویت دقت و حساسیت شنیداری:

الف) تشخیص وبیان کلماتی که توسط مربی به حالت نجوا یا به آرامی بیان می شود.

ب)تشخیص حروف ابتدا و انتهای کلمات بیان شده

ج)تشخیص جهت صداها

د)چندین قوطی کوچک به صورت جفت (دو تایی )حاوی موادی مانند شن،سنگریزه،نخود،عدس و ... تهیه کرده یکی را انتخاب می کنیم آن را تکان داده تا کودک صدای آنرا شنیده،سپس از او می خواهیم قوطیی را که صدای شبیه به آنرا دارد پیدا کند.

3- تمرینات تقویت حافظه دیداری:

الف)دفترچه ای شامل تصاویر مختلف تهیه می کنیم که در صفحا ت آن از دو تصویر تا هشت تصویر موجود باشد.به عبارتی دو صفحه اول دو شامل دو تصویر و بعد از آن صفحات را به دسته های چهارتایی تقسیم کرده که هر چهار صفحه به تعداد برابری تصویر داشته باشد.مثلا چهار صفحه ی اول شامل سه تصویر متفاوت، چهار صفحه ی دوم شامل چهارتصویر متفاوت و به همین نحو تا هشت تصویر ادامه می دهیم. چون کودکان تا 2+6 کاراکتر را می توانند در حافظه نگه دارند ما نیز تا هشت تصویر در نظر می گیریم.(بر اساس تجربیات بیشتر کودکان LD در صورت تمرین می توانند پنج تا شش تصویر را به حافظه بسپارند)از دو تصویر شروع کرده صفحه مورد نظر را به مدت ده ثانیه مقابل چشمان کودک گرفته از او می خواهیم به دقت به تصاویر نگاه کند.سپس دفترچه را بسته پس از سه الی پنج ثانیه از کودک می خواهیم تصاویری را که دیده است به ترتیب بگوید.زمانی که مطمئن شدیم تعداد مشخصی را به خوبی به حافظه می سپارد،صفحات با تعداد بیشتر تصاویر را انتحان می کنیم.

تمرین فوق را با اعداد،حروف،کلمات و اشیاء نیز می توان انجام داد.که در این بین تمرین با کارت کلمات بسیار مفید می باشد.بهتر است کلمات مهم هر درس که کودک خوانده است را انتخاب کنیم.

4- تقویت حافظه شنیداری:

الف)لیستی از چندین عدد در دسته های دو تا هشت تایی (ترجیحاً یک رقمی) تهیه می کنیم.از دو یا سه عدد شروع می کنیم با فاصله یک ثانیه اعداد را خوانده و از کودک می خواهیم بعد از ما آن سه عدد را بگوید( برای مثال 2-7-4) زمانی که مطمئن شدیم که کودک تعداد مشخصی را می تواند به حافظه بسپارد می توانیم دسته ای با یک عدد بیشتر امتحان کنیم.این تمرین را میتوان به صورت روزانه یا با فاصله زمانی بیشتر هر جلسه به مدت چند دقیقه انجام داد.(حالت مستقیم)

نکته مهم:در هنگام تمرین کودک نباید لب های مربی را ببیند.

این تمرین را بهتر است به صورت معکوس هم انجام دهیم،به این ترتیب که مربی اعداد را بیان می کند واز کودک خواسته شود که برعکس آن اعداد(از آخر به اول) را بگوید.(حالت معکوس)

ب) در تمرین مشابه به جای اعداد می توان از حروف،کلمات و عبارات هم استفاده نمود.

ج) حفظ کردن اشعار وسرود هایی که در کلاس یا منزل خوانده می شود.

تمرینات دیگر را در روز های آتی در همین پست قرار میدم. اگر در مورد مطالب عنوان شده نظرخاصی دارید لطفامرقوم بفرمایید شاید که موجب بهتر شدن مطالب در پست های بعدی بشه.

 





نوع مطلب : اختلالات یادگیری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 1388/08/27
شنبه 1396/06/18 05:16 ق.ظ
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as
though you relied on the video to make your point.
You clearly know what youre talking about, why waste your intelligence on just
posting videos to your weblog when you could be giving us something enlightening
to read?
دوشنبه 1396/05/16 03:26 ق.ظ
Hi there, everything is going well here and ofcourse every one is sharing data, that's in fact fine, keep up
writing.
دوشنبه 1396/02/25 04:05 ق.ظ
Terrific work! This is the type of info that are supposed to be shared across the internet.
Disgrace on Google for no longer positioning this publish upper!
Come on over and consult with my web site . Thank you =)
پنجشنبه 1396/02/21 04:33 ب.ظ
Excellent site. Lots of helpful information here.

I'm sending it to several pals ans additionally sharing in delicious.
And obviously, thank you to your effort!
چهارشنبه 1396/01/30 10:53 ب.ظ
Howdy this is kind of of off topic but I was wanting to know if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML.

I'm starting a blog soon but have no coding skills
so I wanted to get advice from someone with experience.
Any help would be enormously appreciated!
چهارشنبه 1393/03/7 11:35 ب.ظ
ممنون از راهنمایی های خوبتون
چهارشنبه 1393/03/7 11:30 ب.ظ
با سلام دختر 5 ساله ای دارم که ضعف شنیداری دارد ممنون میشم اکه برای حل مشکلم بیشتر راهنماییم کنید چون خیلی باعث نکرانی من شده متشکرم
یکشنبه 1392/09/24 11:23 ب.ظ
خیلی خوب بود، اگه میشه به تعداد تمرین ها اضافه كنید
جمعه 1391/09/24 08:09 ب.ظ
سلام وتشکر از مطالب مفیدی که ارائه کرده اید دختر کلاس اولی من به تشخیص مشاور اختلال یادگیری دارد باتوجه به اینکه پیشرفت قابل ملاحظه ای در طول یک ماه که از شروع آموزش خواندن می گذرد آیا این تشخیص درست است میتوانید کتابی به من معرفی کنید باتشکر
یکشنبه 1389/08/23 12:51 ق.ظ
فرزندم تا 12سالگی دیکته 10 کلمه را یاد نگرفته بود ولی با آموزشهای خاص مشاورش سر کار خانم سبنتا در یک سال توانست به خوبی بخواند وبرای اولین باردر امتحان کتبی و دیکته شرکت کند .ولذت دانش آموز بودن را تجربه کند و امسال سال سوم راهنمایی است. قبل از آشنا شدن با این مشاوربه دلیل ناتوانی در خواندن و نوشتن درهر سال از4 الی 6 مدرسه اخراج و با تنبیه بدنی ویا سرزنش مسئولان مدرسه مواجه میشد.افسردگی گرفته واقدام به خود کشی کرده بود.و هیچ مدرسه ای حاضر به نام نویسی او نمیشد .اکنون بسیار خرسندم از اینکه با خانم سبنتا آشنا شدم و فرزندم را سر حال و شادمان می بینم .
چهارشنبه 1388/09/11 04:10 ب.ظ
خیلی این مطلب به دردم خوردممنون از شما اگه منابع کتابی هم تو نوشته هاتون باشه خیلی خوبه
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی