تبلیغات
اختلالات یادگیری و رفتاری کودکان - اختلال خواندن و دیکته
اختلالات یادگیری و رفتاری کودکان
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دانش آموخته دانشگاه تهران - مربی و مشاوردر حوزه کودکان دارای اختلالات یادگیری و رفتاری

مدیر وبلاگ :سعدی عبدالملکی

Dyslexiaنارسا خوانی  

بطور کلی نارسا خوانی به ناتوانی‌های کودکان در خواندن اطلاق می‌شود. از دیدگاه پزشکی نارسا خوانی شرایط خاصی است که به دلیل عوامل ژنتیکی ، نارسایی‌های مربوط به رشد یا ضایعات عصبی ایجاد می‌شود. غالب روان شناسان بدون این که بخواهند علت خاصی را برای "نارسا خوانی" تعیین نمایند نارسا خوانی را صرفا نشانه‌ای از وجود یک اختلال ویژه در فرآیند آموزش "خواندن" می‌دانند

 بدون تردید "خواندن" مهمترین و پیچیده‌ترین فعالیت آموزشی کودکان در سال‌های آغازین مدرسه است اغلب دانش آموزان در سال اول دبستان در "نوشتن" و "حساب کردن" با چندان مشکل قابل توجهی مواجه نمی‌شوند اما زمانی که آموزش "خواندن" به طوری جدی شروع می‌شود به ویژه هنگامی که جملات و عبارات با تصاویر و نقاشی‌های گویا همراه نیست، دیده می‌شود که بعضی از شاگردان در زمینه خواندن با مشکل مواجه شده ، نیازمند به کمک و راهنمایی فوق العاده هستند.

مسئله اختلال در خواندن و یا "نارسا خوانی" زمانی مطرح است که کودک از نظر شنوایی و بینایی مشکلی تداشته و دچار هیچ گونه عقب ماندگی ذهنی نباشند. در این موارد معمولا کودکی که دچار نارسا خوانی است. در زمینه‌های مختلف رشد همانند سایر هم سالان خود بوده از نظر هوشی در سطح متوسط و بالاتر قرار دارند.

تشخیص نارسا خوانی

تشخیص نارسا خوانی عمدتا زمانی شروع می‌شود که والدین یا معلمان متوجه می‌گردند کودک علیرغم توانایی‌های عمومی ، در زمینه خواندن با مشکل مواجه است. در ابتدا غالب موارد ابتدا بررسی‌های لازم پیرامون ماهیت نارسا خوانی و امکان وجود ضایعه عصبی توسط پزشکان متخصص انجام می‌پذیرد در این بررسی‌ها ، آزمایش‌های کامل پزشکی به عمل آمده ، تاریخچه زندگی کودک ، شرایط دوران جنینی ، چگونگی تولد ، روند دوران رشد کودک پیش از مدرسه ، بیماری‌ها تصادفات و ضربه‌های مغزی احتمالی مورد مطالعه دقیق قرار می‌گیرد.

زمانی که شواهدی از ضایعات جوش مغزی مشاهده شد کودک جهت بررسی‌ها و آزمایشات دقیق‌تر به متخصص مغز و اعصاب ارجاع می‌گردد. در پی معاینات دقیق پزشکی و آزمایشهای عصبی چنانچه ابتلای کودک به نارسا خوانی مورد تایید قرار گیرد کودک جهت ارزیابی‌های بیشتر و تنظیم برنامه‌های ترمیمی و در مانی به متخصصان روانی تربیتی معرفی می‌شود.

ویژگیهای کودکان نارسا خوان

در بررسیهای انجام شده توجه محققان به چند ویژگی با مشخصه قابل مشاهده در بین کودکان و دانش آموزان نا رسا خوان جلب شده است. که در اینجا ضمن ذکر بعضی از ویژگی‌های عمومی کودکان نارسا خوان ، متذکر می‌گردد که ویژگی‌های دانش آموزان نارسا خوان صرفا به مواردی که اشاره می‌گردد محدود نمی‌گردد و نیز ویژگی‌های مطرح شده نیز لزوما در تک تک افراد نارسا خوان ممکن است دیده نشود.

 

وجود سابقه اختلالات یادگیری در بین خانواده کودک نارسا خوان

کثرت شیوع در پسران

برخورداری از توانایی هوشی متوسط و یا بالاتر از حد متوسط

بی رغبتی در خواندن

مشکل معکوس خواندن حروف کلمات

وجود ناهماهنگی‌های حسی و حرکتی

ضعف حافظه بصری

ضعف در زبان شنیداری و سلاست کلامی

ضعف در انعکاس اطلاعات و دریافت‌های شنیداری به طرق دیداری و بالعکس

عوامل موثر در نارسا خوانی دانش آموزان

مشکلات حوزه دید

تحقیقات انجام یافته حاکی از آن است. میزان و شیوع نارسایی‌های بینایی در میان دانش آموزان "نارسا خوان" تفاوت چندانی با شیوع آن در نزد سایر کودکان مشابه که در زمینه خواندن از توانایی خوبی برخوردارند ندارند.

مشکلات زبان

بررسی‌های به عمل آمده حاکی از آن است که 86 درصد دانش آموزان که به عنوان نارسا خوان شناسایی شده‌اند دچار اختلال جدی در زبان شنیداری بوده‌اند وجود اختلال در زبان شنیداری سبب شده است که این قبیل از دانش آموزان نتوانند به گونه‌ای که انتظار می‌رود ارتباط یا پیوند صمیمی بین شکل شفاهی و مکتوب کلمه برقرار کند.

مشکلات بصری - فضایی - حرکتی

با وجود مشکلاتی که افراد نارسا خوان عموما در زمینه زبان شنیداری دارند، اختلالات بصری - فضایی - حرکتی ، در بین دانش آموزان نارسا خوان چندان شیوع قابل توجهی ندارد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تقریبا 5 در صد افرادی که به عنوان نارسا خوان شناسایی شده‌اند دارای نارسایی‌هایی در زمینه بصری - فضایی - حرکتی بوده و به سبب همین اختلالات در ترکیب و سازمان کلمات و جملات و درک علائم فضایی با مشکل مواجه هستند.

اختلال دیکته نویسی

بسیاری از دانش آموزان عادی مشغول به تحصیل در دوره ی ابتدایی وجود دارند که در یک یا چند درس (نوشتن ، ریاضی وخواندن ) مشکل یا ضعفی دارند که دچار اختلال یادگیری در یکی از این درسها می باشند، با تکنیک های لازم و تخصصی آن ها را شناسایی کرده واختلال آن ها را تشخیص و ارزیابی نموده و بعد درمان آن اختلال شروع می شود .

یکی ازاختلال هایی که در کودکان بیشتر مشاهده شده است، اختلال دیکته می باشد که در مقاطع مختلف تحصیلی بخصو ص در ابتدایی قابل مشاهده و زیاد است .

معلمین محترم مقاطع ابتدایی برای دانش آموزانی که در دیکته نمره ی کمتر می گیرند، برخوردهای متفاوتی که معمولاً منجر به افت تحصیلی ، کاهش اعتماد به نفس و ترساندن کودک از درس املا می شود را انجام و تکرار می کنند. مواردی از این برخوردها وعکس العمل ها که در کتاب درمان دیکته ی دکتر تبریزی هم به آن اشاره شده است عبارتند از :

1- سرزنش وتحقیر کودک در حضورهم کلاسی هایش .

2-نصیحت کردن بیش ازحدکودک.

3-تکالیف زیادی به دانش آموزان.

4-از روی غلط ها چند بار بنویس.

5-باغلط ها جمله بساز.

6-وبسیاری روش های نادرست دیگر.....

برخی معلمان محترم درپایان دیکته، نمره هایی به دانش آموزان می دهندکه کودک از شکل آن نمرات وحشت کرده وکابوسی بر کودک حاکم می شود. مثلاً نمره صفریا یک رابه دانش آموزمی دهند درحالی که ازدیکته ی 100کلمه ای اوفقط 20کلمه رااشتباه نوشته است و80کلمه راصحیح نوشته است پس نمره ی دانش آموزباتوجه به تحلیل فوق 16می شود.یادرپایان دیکته می نویسندغیرقابل تصحیح در حالی که کودک حداقل 20کلمه رادرست نوشته است. ومواردی ازاین قبیل ....

حال آیا شما فکرمی کنیدبااین عبارت هاوکارهای مختلف، مشکل دانش آموز حل می شود؟

آیا دانش آموزتلاش نمی کند ؟وبسیاری سوالات دیگر.

شاید مشکل این دانش آموز مربوط به ناحیه ای دیگرمی باشد ونمی تواند کاری انجام بدهد، تا نمره ی خوبی بگیرد .

مدیران واولیایی که ازوجودمراکزآموزشی وتوان بخشی اختلالات ویژه ی یادگیری درشهرستان خود اطلاع دارند می تواننداین گونه دانش آموزان را به مرکزمعرفی کرده تامربی متخصص دراین زمینه باآزمونها وتست هایی که انجام می دهد ، بتواند مشکل دانش آموزراتشخیص بدهد وبه درمان آن بپردازد.

درمراکز اختلالات یادگیری، مربی متخصص باگرفتن آزمون هوشی وکسلر ، مصاحبه های بالینی وآزمون های تشخیصی دیگر،تشخیص می دهدکه دانش آموزچه اختلالی دارد، راه حل ودرمان آن ارائه می دهد.

باتشخیص وارزیابی درست مربی ، دانش آموزان عادی دچاراختلال دردیکته غالباًمشخص می شوند.

نمونه هایی از اشتباهات دانش آموزان مبتلابه اختلال دیکته :

ردیف

غلط

درست

نوع مشکل

ردیف

غلط

درست

نوع مشکل

1

منزور

منظور

حافظه دیداری

4

جانه

خانه

دقت

هیله

حیله

حافظه دیداری

گودک

کودک

دقت

مقازه

مغازه

حافظه دیداری

گردم

کردم

دقت

اسحاب

اصحاب

حافظه دیداری

رسبد

رسید

دقت

2

مسباک

مسواک

حساسیت شنیداری

5

مارد

مادر

حافظه توالی دیداری

نانبا

نانوا

حساسیت شنیداری

آدر

آرد

حافظه توالی دیداری

جاکت

ژاکت

حساسیت شنیداری

برارد

برادر

حافظه توالی دیداری

رفتن

رفتند

حساسیت شنیداری

زور

روز

حافظه توالی دیداری

۳

دیده گان

دیدگان

آموزشی

6

روز

زود

تمیزدیداری

شوده است

شده است

آموزشی

دوس

دوش

تمیزدیداری

خاهر

خواهر

آموزشی

بیبند

ببیند

تمیزدیداری

خیش

خویش

آموزشی

وزرش

ورزش

تمیزدیداری





نوع مطلب : اختلالات یادگیری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 1388/08/13
یکشنبه 1396/06/26 03:20 ب.ظ
I like the valuable information you provide in your articles.
I will bookmark your weblog and take a look at once more here frequently.

I am somewhat sure I'll be told plenty of new stuff right here!
Best of luck for the following!
یکشنبه 1396/05/15 07:52 ب.ظ
My family every time say that I am killing my time here at net, but I know I am getting familiarity
daily by reading such fastidious articles or reviews.
یکشنبه 1396/05/15 01:08 ق.ظ
I was more than happy to discover this great site. I want to to thank you
for your time just for this wonderful read!!
I definitely loved every part of it and i
also have you bookmarked to see new things on your site.
سه شنبه 1396/05/10 09:27 ب.ظ
Very nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to
say that I have really enjoyed surfing around your blog posts.
After all I'll be subscribing to your rss feed and I hope you write again very soon!
سه شنبه 1396/04/6 07:15 ق.ظ
Please let me know if you're looking for a writer for your blog.
You have some really great articles and I think I would be a good asset.

If you ever want to take some of the load off, I'd really like to write some material for your
blog in exchange for a link back to mine. Please blast me an e-mail
if interested. Thanks!
دوشنبه 1396/02/25 11:49 ق.ظ
Hello there! Quick question that's totally off topic.
Do you know how to make your site mobile friendly?
My site looks weird when viewing from my iphone4.

I'm trying to find a theme or plugin that might be able to resolve this problem.

If you have any recommendations, please share.

Cheers!
سه شنبه 1391/08/30 11:04 ب.ظ
مطالب تکراری است.راهکار جدیدی در زمینه درمان اختلال یادگیری نیامده بود
سعدی عبدالملکیروش های دیگری هم استفاده میشه،مثل نورو فیدبک و سوند تراپی، البته کار آمدی هیچ کدام کاملا اثبات نشده. روش های دیگه ای هم مثل استفاده از فیلتر هایی رنگی و تحریک حس بویایی هم مطرح شده. علاوه بر این تمریناتی که توی این وبلاگ بیان شده برای آشنایی بیشتر خوانندگان هستش. مطمئنا اگه بخوایم نتیجه بهتری بگیریم اقدامات کلینیکی لازم هست، که اجرای این موارد کار یه متخصصه.
یکشنبه 1388/08/24 01:36 ب.ظ
با تشکر از مطالب خوبی که ارائه فرمودید، با توجه به این که راهکارهای معمول را نامطلوب خواندید کاش در مورد راهکارهای تقویت دیکته و حل مشکلات گفته شده مطالبی اضافه می کردید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی