تبلیغات
اختلالات یادگیری و رفتاری کودکان - درمان اتیسم
اختلالات یادگیری و رفتاری کودکان
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دانش آموخته دانشگاه تهران - مربی و مشاوردر حوزه کودکان دارای اختلالات یادگیری و رفتاری

مدیر وبلاگ :سعدی عبدالملکی

 اتیسم

 روش های درمان اتیسم

در سراسر دنیا هیچ درمان قطعی دارویی برای اتیسم وجود ندارد و داروهای مورد استفاده هم فقط برای کاهش علائم اتیسم کاربرد دارند، نه درمان بیماری. از آنجائی كه اُتیسم یك طیف از بیماریهای مشابه است نمی توان گفت كه یك درمان خاص برای همه این طیف می تواند مؤثر باشد . ولی به هر حال متخصصین و خانواده ها به این نتیجه رسیده اند كه با استفاده از چند روش درمانی و یا تركیبی از آنها می توان به كودكان اُتیستیك كمك كرد تا رفتارهای اختلالی آنها بهتر شده و عملكرد كلّی آنها پیشرفت كند . این تركیب درمانی می تواند تركیبی از روشهای روانشناسی و داروئی باشد

در ادامه مطلب سه روش " ای. بی . ای" ، "

Pecs" و "برنامه ی آموزشی سان-رایز "شرح داده شده است.

درمانهای رژیمی و داروئی

تاكنون داروئی یافت نشده است كه از بروز اُتیسم جلوگیری كند و یا اینكه آنرا درمان كند ولی متخصصین و خانواده ها به تجربه دریافته اند كه بعضی از داروهای استفاده شده در بیماری های دیگر ، در بهبود بعضی از اختلالات اُتیسم مؤثر می باشند . همچنین مشاهده شده است كه تغییرات رژیم غذائی و افزودن برخی ویتامین ها و موادمعدنی می تواند در بهبود برخی از اختلالات اُتیسم مؤثر باشد .در طی ده سال گذشته تحقیقات زیادی در این مورد انجام شده كه نتایج برخی از آنها حاكی از این است كه افزودن برخی ویتامین ها مانند ب6 و ب12 و همچنین حذف برخی مواد مانند گلوتن و كازئین از رژیم غذائی كودك می تواند در بهبود عملكرد سیستم گوارشی ، آلرژی ها و رفتارهای كودك تأثیر مثبت داشته باشد . البته تمامی تحقیقات و بررسی ها این مطلب را به صورت علمی و قطعی ثابت نمی كنند .      تعدادی از داروهای بیماریهای دیگر وجود دارند كه در مورد بعضی از كودكان اُتیستیك اثرات مثبت نشان داده اند.این داروها معمولاً در درمان بیش فعّالی ، اختلالات توجه ، و نگرانی در كودكان اُتیستیك مؤثر بوده اند . در اصل می توان گفت هدف از استفاده دارو در كودكان اُتیستیك ، كاهش رفتارهای اختلالی در جهت استفاده بهتر و بیشتر كودك از جلسات درمانی می باشد . سعی كنید در صورتی كه متخصصین برای كودك شما دارو تجویز می كنند این سئوالات را از آنها بپرسید : آیا این دارو اثرات جانبی در كودك خواهند داشت ؟ چه مقدار در طی روز باید استفاده شود ؟ به چه نحو باید استعمال شود ؟ در دراز مدت چه تأثیراتی خواهد داشت ؟ چه كسی و چگونه تأثیرات این دارو را در كودك بررسی خواهد كرد ؟آیا آزمایشات بخصوصی را قبل از استفاده این دارو باید انجام داد ؟ آیا استفاده این دارو هم زمان با سایر داروها و ویتامین ها مشكلی نخواهد داشت ؟. به هر حال به خاطر داشته باشید كه استفاده از هر داروئی برای كودكان اُتیستیك باید حتماً زیر نظر متخصص انجام شده و اثرات آن به دقت تحت بررسی باشد

 شاید بتوان گفت یكی از بیشترین ویتامین های استفاده شده برای كودكان اُتیستیك ، ویتامین ب می باشد .این ویتامین در ساختن آنزیمهائی كه مغز برای فعّالیت خود به آنها احتیاج دارد مؤثر است .در 18 تحقیقی كه در مورد این ویتامین انجام شده است نشان داده شده است كه حدود نیمی از كودكانی كه این ویتامین در رژیم غذائی آنها بیشتر شده بود ، تأثیرات مثبتی در آنها به وجود آمده بود كه این تأثیرات شامل بهبود رفتار ، بهبود تماس چشمی ، توجه بیشتر ، و افزایش توانائی یادگیری در این كودكان بود. در بعضی از كودكان ، روغن جگر ماهی كه حاوی مقادیر فراوانی ویتامبن های آ و د می باشد تأثیرات خوبی در افزایش تماس چشمی و بهبود رفتاری داشته است . ویتامین س نیز در عملكرد بهتر مغز تأثیر دارد و استفاده آن در برخی از كودكان اثرات مثبت داشته است . در صورتی كه قصد استفاده از ویتامین ها را برای كودك خود داشتید می بایست حتماً با دكتر متخصص كودك خود مشورت نمائید و در صورت لزوم آزمایشاتی را انجام دهید تا مطمئن شوید استفاده بیش از حد معمول این ویتامین ها اثرات جانبی و مخرب بر روی كودك شما نخواهد داشت . برخی از كودكان اُتیستیك در مورد بعضی از موادغذائی حساسیت هائی از خود نشان می دهند و حتی ممكن است در مورد آن آلرژی نیز پیدا كنند . ممكن است این حساسیت ها و آلرژی به صورت رفتارهای اختلالی در كودك بروز كنند .گزارشهای فراوانی از والدین و متخصصین وجود دارند كه حاكی از آن است كه حذف این مواد غذائی از رژیم غذائی كودك باعث پیشرفت چشمگیر و بهبود رفتاری شده است . در برخی از كودكان اُتیستیك مشاهده شده است كه پروتئین هائی نظیر گلوتن و كازئین به خوبی شكسته نمی شوند و باعث بروز مشكلاتی در كودك می شوند .حذف این پروتئینها در این كودكان می تواند به رفع اختلالت گوارشی در آنها كمك كند و در نتیجه رفتارهای اختلالی ناشی از آن نیز رفع می گردند . گلوتن در غلات و كازئین در لبنیات وجود دارند . باید توجه داشت كه در صورت وجود این مشكل در كودك شما ، نباید غلات و لبنیات به یكباره از رژیم غذائی كودك حذف شوند زیرا ممكن است این قطع ناگهانی خود باعث بروز مشكلات دیگری شود . برای این منظور بهتر است با یك متخصص تغذیه مشورت شود تا نحوه حذف این مواد و تغییر مناسب رژیم غذائی به شما آموزش داده شود.

به ادامه مطلب بروید...

روش ای بی ای Applied Behavior Analysis (A.B.A.)     

بسیاری از روشهای درمانی كودكان اُتیستیك بر پایه اصول این روش تهیه شده اند. اصل مهم این روش این است كه رفتارهائی كه مورد تشویق قرار بگیرند احتمال تكرار و افزایش خواهند داشت و رفتارهائی كه مورد توجه قرار نگیرند احتمال حذف شدن آنها وجود دارد .اگر چه اِی بی اِی یك تئوری می باشد ولی بسیاری از مردم از این اصطلاح برای روشهائی كه با این اصل كار می كنند استفاده می كنند . دو روش مهمی كه بر پایه این اصل وجود دارند روش آموزش جزء به جزء و لوواس می باشند .

در روش آموزش جزء به جزء و روش لوواس هر تمرینی كه به كودك داده می

شود شامل یك دستور به كودك ، یك عمل از طرف كودك و یك عكس العمل از طرف درمانگر می باشد .این روش علاوه بر تصحیح رفتارهای كودك شامل آموزش مهارتهای جدید نیز از قبیل مهارتهای اولیه مانند خوابیدن و لباس پوشیدن تا مهارتهای پیشرفته مانند برخوردهای صحیح اجتماعی می باشد . این روش ، روشی بسیار دقیق و كامل است .در این روش معمولاً كودك بین 30 تا 40 ساعت در هفته به صورت انفرادی با درمانگر دوره دیده كار می كند . هر كار و مهارت جدید به اجزاء كوچكتری تقسیم می شود . هرگاه كار خواسته شده ازكودك به درستی انجام شود ، كودك مورد تشویق قرار می گیرد تا در كودك انگیزه تكرار آن و فرمانبری بیشتر شود . این روش با مخالفت هائی نیز روبرو شده است . برخی از متخصصین معتقدند كه این روش به احساسات كودك لطمه می زند و مدت زمان آموزش آن در طول هفته تأثیرات ناخوشایندی بر خانواده میگذارد. به هر حال آمار و ارقام و تجربه نشان داده است كه تكنیكهای اِی بی اِی نتایج مثبت و با ثباتی بر روی كودكان اُتیستیك داشته است .

مثلا وقتی می‌خواهیم شلوار پوشیدن را به یک کودک مبتلا به اتیسم آموزش بدهیم، در مرحله اول شلوار را تا بالای زانوی او بالا می‌کشیم و از او می‌خواهیم بقیه کار را خودش انجام دهد، وقتی در این کار موفق شد در مرحله بعد شلوار را تا زانو بالا می‌کشیم و از او می‌خواهیم خم شود و شلوار را بالا بکشد. همین‌طور مرحله به مرحله جلو می‌رویم. از او می‌خواهیم شلوار را از مچ پای خود بالا بکشد، شلوار را آماده می‌کنیم و به دست او می‌دهیم. تمام این مراحل به آرامی و با صبر و حوصله انجام می‌شود. 

سیستم برقراری ارتباط از طریق تبادل تصویر PECS

 Pecs در سال 1985به عنوان یک دوره آموزش متناوب که به کودکان وبزرگسالان اتیستیک وگروهی دیگر که مشکل ارتباطی دارند اجازه داد تا شروع کننده ارتباط باشند،ایجاد شد. م

این روش بر ارتباط و آموزش معنادارتاکید دارد،چون معتقدند که یک چیز معنادار در فرد انگیزه وجود می آورد

یکی از سردمداران این نظریه باندی میباشد که شیوه هرم آموزش را مطرح کرد. م

این هرم درپایه شامل: م
م ١.مشوق های قوی
م ٢.ارتباط معنادار اجتماعی
م ۳.مشوق های قوی
م ۴.جلوگیری از رفتارهای نابهنجار

وابعادهرم شامل: م
م ١.تعمیم
م ٢.استراتژی های آموزشی
م ۳.طراحی آموزش موثر
م ۴.کاهش و اصلاح اشتباها ت

اساس آموزش در PECS ابعاد این هرم می باشد. هدف از آموزش در این روش استقلال و زندگی مستقل می باشد. PECS دارای ۶فاز می باشد: م

فاز١: کودک یاد می گیرد ارتباط درست را از طریق تبادل تصویری که دارای بالاترین ارزش تشویقی برا یش می باشد،بر قرار کند. هدف اصلی دراین فاز آموزش تقاضا می باشد. م

فاز۲: کودک یاد می گیرد در ارتباط اصرار کند.تا اینکه به جستجوی فعالانه تصاویر رفته و سپس به سمت شخصی(مربی) برای برآورده شدن خاصه خود حرکت کند.هد ف ازاین فاز آموزش اصرار به کودک می باشد. م

فاز۳: کودک یاد می گیردکه به منظور انتخاب تصویری که نشاندهنده تمایل بیشترش به آن می باشد،بین تصاویر تمایز غائل شود.هدف از این فاز آموزش تشخیص وتمیز می باشد. م

فاز۴: کودک یاد می گیرد از ساختار جمله برای بیان در خواست خود به صورت( من... می خواهم) استفاده کند. م

فاز۵: کودک یاد می گیرد به سئوال( چه چیزی را می خواهی؟) پاسخ دهد. م

فاز۶: کودک یاد می گیرد در مورد چیزهایی که در اطرافش می باشد به صورت خود مختار اظهار نظر کرده و به سئوالات پاسخ دهد. م

با ید توجه داشت که دراوایل این روش( فازهای اولیه) علاوه بر مربی وکودک، کمک مربی نیز حضور دارد.و خانواده نیز در تمام این مراحل باید همکاریهای لازم را داشته باشد. م

 

برنامه ی آموزشی سان-رایز

 
 
 

در زمانی که متوجه Samahria lyte Kaufman و Barry Neil Kaufman این برنامه توسط از سال 1983 خانواده ی کافمن و به نوع شدید اتیزم دچار شده است تهیه شد. Raun شدند پسرشان همکارانشان این برنامه ی خانگی را در اختیار صد ها خانواده ی دیگر و حتی افراد حرفه ای درمانگر اتیزم در سراسر دنیا قرار داده اند. م

در روش سان-رایز،«والدین» درمانگران اصلی و شکل دهنده به برنامه ی آموزشی هستند. در این برنامه به والدین آموخته می شود که به کودک خود عشق بورزند،به او احترام بگذارند و او را «آنچنان که هست» بپذیرند، تا از طریق این پذیرش کودک خود را به برقراری رابطه ای دو جانبه در محیط آرامش بخش خانه تشویق کنند. م

تعلیم و آموزش این برنامه در «مرکز درمانی اتیزم امریکا» در شفیلد و ماساچوست همانند دیگر مراکز آموزشی خارج از امریکا صورت می گیرد. م

این برنامه مشتمل بر سه بخش است: م

1- شروع برنامه ی آموزشی سان-رایز : شامل یک دوره ی آموزشی به مدت یک هفته برای والدین و درمانگران. آنان در این دوره ی کوتاه مراحل اساسی و روش های لازم برای انجام برنامه ی آموزشی سان-رایز را فرا می گیرند.گذراندن این دوره پیش نیاز مراحل بعدی است. م

2-  اجرای برنامه ی آموزشی سان-رایز به طور پیشرفته :این مرحله نیز در طول یک هفته انجام می شود و به معرفی روش های خاص و چالش های تجربه شده در برنامه های آموزشی خانگی مختلف می پردازد. م
همچنین در طول این مرحله،مربیان به تقویت روحیه و توان والدین می پردازند و آنان را در برنامه ریزی ویافتن اهداف مشخص برای کودکشان یاری می دهند. م

3-  اجرای متمرکز و قسمت اصلی برنامه ی آموزشی سان-رایز: این مرحله مهمترین قسمت برنامه است که در طول یک هفته انجام گرفته و علاوه بر والدین شامل فرزندانشان نیز می شود.مربیان برنامه آموزشی، هشت ساعت در روز به آموزش کودک می پردازند و همچنین با استفاده از یافته های خود در هنگام آموزش کودک ،به راهنمایی والدین او برای دستیابی به اهداف تعیین شده برای کودک مشغول می شوند. م

علاوه بر آنچه ذکر شد،موسسه ی سانرایز به انجام مشاوره ی تلفنی و آموزش از طریق نوار ویدئویی نیز می پردازد تا بدین وسیله برای والدین و مربیان،حداکثر بازده در کار با کودکان اتیستیک را فراهم کند.م





نوع مطلب : مشاوره و روانشناسی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 1388/05/25
جمعه 1396/06/17 06:43 ق.ظ
Great article. I will be facing some of these issues as well..
دوشنبه 1396/05/16 12:05 ق.ظ
whoah this blog is magnificent i really like reading your articles.
Keep up the great work! You realize, lots of individuals are looking around for
this info, you can aid them greatly.
شنبه 1396/05/14 04:17 ب.ظ
Thanks for the marvelous posting! I really enjoyed reading it, you might be a great author.
I will always bookmark your blog and will eventually come back
at some point. I want to encourage you to definitely
continue your great job, have a nice weekend!
جمعه 1396/05/13 04:19 ب.ظ
Definitely believe that which you stated. Your favorite
justification appeared to be on the internet the simplest thing to be aware of.
I say to you, I certainly get annoyed while people think about worries that they just don't know about.
You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side effect , people
can take a signal. Will likely be back to get more.
Thanks
دوشنبه 1396/02/25 02:57 ب.ظ
Today, I went to the beach with my children. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She placed the shell to
her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it
pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know
this is completely off topic but I had to tell someone!
چهارشنبه 1396/01/30 08:03 ب.ظ
Now I am going to do my breakfast, after having my breakfast coming over again to read more news.
چهارشنبه 1388/10/23 12:26 ق.ظ
salam dooste man mikhastam bedoonam 1 kodam yek az barnameha behtar ast va jadidtar ?
2 mikhastam bebinam ki barname aba ra darad ?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی