تبلیغات
اختلالات یادگیری و رفتاری کودکان - چگونه استرس خود را کاهش دهیم
اختلالات یادگیری و رفتاری کودکان
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دانش آموخته دانشگاه تهران - مربی و مشاوردر حوزه کودکان دارای اختلالات یادگیری و رفتاری

مدیر وبلاگ :سعدی عبدالملکی

۱۰ پیشنهاد برای مدیریت استرس
هر موقعیتی می تواند استرس زا باشد از زلزله گرفته تا بصدا درآمدن زنگ تلفن ولی در هر حال وقتی استرس واقع می شود شما ممکن است نتوانید در آن لحظه راهی برای خلاص شدن از شرایط موجود پیدا کنید.
از نظر مکانی نیز استرس در هر مکانی امکان وقوع دارد؛ خانه، مدرسه، محل کار، اتوبوس، مراکز خرید، ارتباطات و … بنابراین کاملاً ضروری است که ما خود را عادت بدهیم به مثبت اندیشی، تا بتوانیم با آرامش با شرایط خاص مواجهه شویم. مهمترین چیزی که می تواند به ما کمک کند تا استرسهای طاقت فرسا را تحمل نماییم، این است که با موقعیتهای پیش آمده با هوشمندی روبرو شویم. ۱۰ پیشنهاد زیر به شما کمک می کند تا مسیر حرکت خود را به سوی آرامش و مدیریت استرس هموار نمائید:
▪ اهمیت مشکل خود را ارزیابی کنید، آیا مشکل پیش آمده خارج از تحمل شماست؟ گستره و دامنه این مشکل چقدر است؟ آیا واقعاً نمی توانید آنرا کنترل کنید؟ اینها سوالاتی است که شما باید به آنها پاسخ دهید.
▪ حداکثر توانایی و کنترل خود را بکار برید، پاسخ سوالات فوق به شما کمک می کند تا راههای متفاوت افزایش کنترل خود را بررسی و بهترین راه را انتخاب نمائید. بنابراین برای رسیدن به کنترل باید از حداکثر توان و کوشش خود استفاده نمائید.
▪ اطلاعات مناسب را به خوبی جمع آوری کنید. اطلاعاتی که به نحوی به شما کمک می کند. بطور مثال در زمانیکه بیمار می شوید چه کسی یا کسانی می توانند به شما کمک کنند؟ برای آنکه بتوانید در شرایط خاص از کمک مالی برخوردار شوید چه منابعی وجود دارد؟
و یا حتی در مواقعی که میزان فشار به حداکثر خود می رسد مثل وقوع زلزله یا طوفان و … چه اقدامات اولیه و پیشگیرانه می تواند از شدت و میزان آسیب بکاهد و در نتیجه شرایط استرس زا را برای شما قابل تحمل تر نماید.
مثال دیگر اطلاعات مربوط به شرایط و چگونگی دورانهای مختلف زندگی مثل حاملگی، بلوغ، سربازی و … است که آگاهی شما را در برخورد مناسب با مثلاً زمانی که فرزندتان به سربازی می رود افزایش می دهد. بنابراین راحتتر می توانید شرایط بیرونی و درونی خود را کنترل کنید.
▪ خودتان را منزوی نکنید. یا به اصطلاح خود را در یک قفس شیشه ای قرار ندهید. در این صورت این شما هستید که در مشکل حل می شوید.
▪ اهداف خود را مشخص کنید و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی داشته باشید. آیا برای آینده خویش چشم اندازی دارید؟ آیا راههای رسیدن به آنرا ارزیابی و مشخص کرده اید؟ امکانات خود را چطور؟ و… پاسخ به این سوالات به شما کمک می کند تا موانع موجود در مسیر حرکت خود را بشناسید و برای مقابله با آنها آمادگی پیدا کنید. تقویت آمادگی خود، یکی از ابزارهای مهم در تقویت اعتماد به نفس شما محسوب می شود که شاه کلیدی است برای مدیریت استرس.
▪ این حقیقت را بپذیرید که واکنش شما به استرس آن چیزی است که شما فکر می کنید و عمل می کنید. بنابراین نوع تفکر و نگرش شما پیرامون مسایل مختلف موجب تغییر واکنش های شما نیز خواهد شد.
▪ از خود مراقبت کنید، تغذیه مناسب داشته باشید و به موقع و مناسب استراحت کنید. به قول معروف «عقل سالم در بدن سالم». ولی بطور عمومی مردم به سلامتی و تغذیه خود توجه نمی کنند، و وقتی با یک موقعیت دشوار روبرو می شوند، واکنشهایی از خود بروز می دهند که مناسب نبوده و نه تنها آنها را بر شرایط مسلط نمی کند، گاهی نیز ممکن است بدلیل اتخاذ شیوه های غلط، استرس و بحرانهای دیگری را نیز برای فرد بوجود بیاورد. مثلاً راننده ای که به علت عدم خواب کافی با وسیله نقلیه ای تصادف می کند. پرخاشگری و سر و صدای او موجب می شود که درگیری به وجود بیاید و چه بسا یک تصادف ساده به ضرب و جرح و حتی قتل منجر گردد.
▪ با دیگران مشورت کنید و از آنها کمک بخواهید. گاهی اوقات فکر شما درست کار نمی کند و روی یک مسئله یا نقطه ای متمرکز می شوید. گاهی نیز از اینکه از مشورت و راهنمایی دیگران بهره مند شوید، احساس خوبی ندارید. ولی بهرحال باید واقعیتها را پذیرفت، اینکه فکر و خرد جمعی کمتر اشتباه می کند اصلی انکارناپذیر است. بنابراین مشورت و راهنمایی دیگران، بویژه افرادی که توانایی و دانش کافی در زمینه مورد نظر شما را دارند، شما را در انتخاب بهترین و مناسبترین واکنش هدایت می کند.
▪ اجازه ندهید بحران گسترش یابد. آنرا متوقف کنید. یا لااقل به آن شاخ و برگ ندهید، بطور مثال همسر شما به تازگی شبها دیر به منزل می آید، مشاجره شما در حضور فرزندانتان نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه باعث می شود فرزندان را نیز درگیر ماجرا نموده و اضطراب وارده به آنان عملکرد رفتاری و تحصیلی اشان را مخدوش نماید. بنابراین بهتر است مشکل در حیطه رابطه زناشویی اتان حل و فصل گردد.
▪ یک روان درمانی کوتاه مدت برای کسانی که تمایل به تغییر تفکر و نگرش خود دارند، پیشنهاد می شود.

http://pezeshkan.org/

 





نوع مطلب : مشاوره و روانشناسی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 1388/02/1
یکشنبه 1396/06/26 10:19 ب.ظ
Hello to every one, the contents present at this website are actually amazing for people experience, well, keep up the good work fellows.
شنبه 1396/06/11 06:08 ب.ظ
An outstanding share! I've just forwarded this onto a colleague who had
been doing a little research on this. And he actually bought
me breakfast due to the fact that I found it for him...
lol. So let me reword this.... Thank YOU for the
meal!! But yeah, thanx for spending time to talk about this issue here on your site.
یکشنبه 1396/04/4 09:18 ب.ظ
core از خود نوشتن در حالی که صدایی مناسب در آغاز آیا واقعا نشستن خوب با من پس از برخی از زمان.
جایی درون جملات شما موفق به من مؤمن اما تنها برای بسیار در حالی که کوتاه.
من این کردم مشکل خود را با جهش در مفروضات و یک ممکن است را خوب به کمک
پر کسانی که معافیت. در صورتی که شما که می توانید انجام
من خواهد قطعا تا پایان تحت تاثیر قرار داد.
دوشنبه 1396/02/25 12:26 ق.ظ
It's a pity you don't have a donate button! I'd without a doubt donate to
this outstanding blog! I suppose for now i'll settle for bookmarking and adding your RSS
feed to my Google account. I look forward to fresh updates and will share this website with my Facebook group.
Talk soon!
پنجشنبه 1396/01/31 07:32 ق.ظ
Magnificent goods from you, man. I have understand your stuff previous to and
you're just too wonderful. I actually like what you've acquired here,
certainly like what you're stating and the way in which you say it.
You make it enjoyable and you still take care of to keep it wise.
I cant wait to read much more from you. This is really a great
site.
دوشنبه 1390/11/10 06:56 ب.ظ
مطالبتان بسیار کمکم کرد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی