چگونه می توان قدرت حافظه را افزایش داد؟
هنگام تولد تعداد مشخصی سلول مغزی داریم که به مرور با پیر شدن شمار بسیار زیادی از آنها را از دست می دهیم.
تحقیقات گسترده نشان داده است هرچند تقریبا می توان گفت ، سلول های مغزی پس از تولد تکثیر نمی شوند، اما با تمرین و برخی فعالیت ها می تواند فعالیت و حجم بخش هایی از مغز را افزایش داد.

برای مثال قسمتی از مغز رانندگان که مربوط به کنترل نقشه یابی تصویری است، رشد بیشتری دارد. همچنین بخشی از مغز نوازندگان ماهر که کنترل و اداره موسیقی را در اختیار دارد، حجم بیشتری دارد.

از طرف دیگر، تحقیقات نشان داده است ارتباطات بین سلول های بخش های خاصی از مغز در افرادی با مهارت های ویژه مانند مهندسان و معلمان بیش از دیگران است .

با توجه به این یافته ها ، دانشمندان معتقدند می توان با برخی کارها ، میزان کارایی مغزی را افزایش داد و همچنین از زوال عقل در سالمندی جلوگیری کرد:

۱- فعالیت بدنی را فراموش نکنید:

تحقیقات نشان می دهند افرادی که فعالیت بدنی مناسب دارند ، سلول های مغزیشان بهتر پرورش می یابد.

پژوهش های جدید نشان داده است، موش های بالغی که به فعالیت بدنی واداشته شده اند، در بخشی از مغزشان که مربوط به یادگیری و حافظه است، سلول های جدیدی تولید می شود.

از طرف دیگر ثابت شده است انجام دادن ورزش های دلخواه و مورد علاقه ، چند برابر ورزش هایی که دوست نداریم ، در افزایش فعالیت مغزی موثر است.

از این رو دانشمندان توصیه می کنند: راهی بیابید تا از ورزش کردن لذت ببرید ، نه این که فقط مجبور به انجام آن باشید. به این ترتیب هم فعالیت مغزی بهتری خواهید داشت و هم شادتر زندگی می کنید.

۲ - از مغز خود بیشتر کار بکشید:

بررسی ها نشان داده است فقط فعالیت بدنی نیست باعث رشد سلول های مغزی می شود ، بلکه هرچه از سلول های مغزی بیشتر کار بکشید ، آنها برای شما بهتر کار می کنند.

یافتن راه های ساده برای استفاده از توانایی مغزی می تواند به رشد و ترمیم سلول های عصبی به میزان زیادی کمک کند.

درست مانند ورزش بدنسازی که به رشد و بزرگ شدن ماهیچه های بدن منجر می شود ، کار کشیدن از مغز هم باعث فعال تر شدن و بهتر کار کردن آن می شود.

راه عملی :

مزه ها و بوهای جدید را تجربه کنید. کارهای جدید انجام دهید. مثلاً از راه های جدیدی برای رفتن به سرکار استفاده کنید. به جاهای جدید سفر کنید . هنرهای شخصی و جدید خلق کنید. سعی کنید کارها و موارد جدید و ناشناخته را تجربه کنید.

۳ - غذاهایی مانند ماهی و گردو مصرف کنید:

تحقیقات نشان داده است اسید چرب امگا-۳ که در گردو، دانه کتان و ماهی به وفور وجود دارد ، می تواند به علت تسهیل گردش خون و بهبود کارکرد سلول های مغز ، فعالیت مغزی را افزایش دهد.

۴ – از مصرف بیش از اندازه چربی پرهیز کنید:

تحقیقات نشان داده است رژیم غذایی پر چربی به ویژه چربی های اشباع شده ، مهارت های ذهنی مانند حافظه ، هوشیاری ، تشخیص فاصله و یادگیری قوانین را مختل می کند.

راه عملی :

گوشت بی چربی و مواد لبنی کم چربی استفاده کنید. ماهی و حبوبات بیشتر مصرف کنید.
شما می توانید بدون نگرانی تا ۳۰% از کالری روزانه خود را به شکل چربی دریافت کنید ولی توجه داشته باشید بیشتر آن باید از روغن های طبیعی مانند روغن زیتون ، دانه های گیاهی مانند گردو و فندق، کسب شود.

 

خواب بعد از ظهر به كاركرد حافظه بلندمدت كمك می‌كند

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد كه خواب بعدازظهر به كاركرد حافظه بلندمدت كمك می‌كند.

همچنین این مطالعات نشان می‌دهد كه ۹۰ دقیقه خواب نیمروز، به حافظه كمك بسیاری می‌كند البته هنوز اطلاعات دقیقی از پردازش مغز هنگام خواب فهمیده نشده، اما نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد، احتمال دارد خواب نیمروزی، سرعت حافظه را تقویت كند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ، برای تعیین بهترین زمان خواب نیمروز، بهتر است بدانید ساعت درونی بدن شما از چه نوعی است. اگر اختیار كامل داشته باشید تا برنامه روزانه‌تان را تنظیم كنید، چه زمانی به بستر می‌روید و چه زمانی از خواب بر می‌خیزید؟

خواب نیمروز به مدت یك ساعت، باعث بهبود هوشیاری تا ۱۰‌ساعت می‌شود. نتایج تحقیقی انجام شده در دانشگاه هاروارد نشان داد كه چرت زدن به مدت ۴۵ دقیقه توانایی یادگیری و به خاطر سپردن را افزایش می‌دهد.

چرت زدن فشارهای روحی را كم می‌كند و خطر حمله قلبی و سكته، دیابت و افزایش وزن را كاهش می‌دهد. چرت‌زدن باعث می‌شود تا شما منطقی‌تر، سالم‌تر و ایمن‌تر باشید؛ اما نیازمند شناخت بدن خود هستید تا بدانید چگونه بهترین خواب نیمروز را داشته باشید.

اگر تمایل دارید تا صبح زود مانند ساعت ۶ از خواب برخیزید و حوالی ساعت ۲۱ تا ۲۲ به بستر روید، بهترین زمان خواب روزانه شما ساعت ۱۳ تا ۳۰/۱۳ است.

اما اگر دوست دارید تا پاسی بعد از نیمه‌شب بیدار باشید و حوالی ساعت ۸ تا ۹ صبح بیدار شوید، دروازه خواب روزانه شما اندكی دیرتر باز می‌شود یعنی حوالی ساعت ۳۰/۱۴ تا ۱۵.